Hoe maak je een innovatief idee tot een succes in een sector die al decennia op dezelfde manier opereert? Disruptor Matthijs van de Welle, die met zijn innovatieve hospitality platform de hotelindustrie op z’n kop zet, deelt hoe hij van sales director bij Hilton de CEO van een tech start-up werd en geeft tips hoe jij ook jouw disruptieve idee tot wasdom kunt brengen.

Matthijs Welle weet alles van hotels, maar is zeker geen ‘techy’. Toch hield dit de CEO van de startup Mews niet tegen om een innovatief cloud platform voor hotels te ontwikkelen en zo de sector in rap tempo te digitaliseren. “Wat Uber heeft gedaan voor de taxi-industrie, doet Mews voor hotels”, vertelt hij in Aanjagers, een podcastserie van Salesforce. “Wij zorgen ervoor dat je digitaal kan boeken, inchecken en betalen. Dit maakt de hotelervaring niet alleen soepeler voor de gasten, maar zorgt er ook voor dat de medewerkers de ruimte hebben om zich meer op hun hospitality rol te kunnen richten.”

Zo scale je je startup als onervaren CEO

Mews is op dit moment zo snel aan het groeien dat Welle zijn team constant moet uitbreiden om aan de vraag te kunnen voldoen. “We hebben vorige maand opnieuw 50 mensen aangenomen”, vertelt de CEO in Aanjagers. “Om er voor te zorgen dat we op de juiste manier opschalen, proberen we niet alleen startend talent aantrekken, maar juist ook het management uit te breiden met ervaren krachten uit de startup-scene. Ik moet me omringen met mensen die het klappen van de zweep kennen. Ik ben heel eerlijk over het feit dat het mijn eerste keer in een tech startup is en ik dus de input van mijn team goed kan gebruiken.” 

Dat upscalen van talent is volgens Welle key voor het succes van zijn bedrijf. “We halen nu steeds meer echte specialisten binnen, die expertise hebben op een specifiek gebied. Hierdoor kunnen we een hogere output realiseren met een veel kleiner team. Een startup vraagt van je dat je constant inspeelt op de fase waarin het bedrijf zich bevindt en de adviezen van mensen die zo’n ontwikkeling al wel eens hebben doorgemaakt, helpen mij de juiste keuzes te maken.”

Durf je aanpak compleet om te gooien

Een van de grote keuzes die Welle de afgelopen tijd moest maken, was het omgooien van z’n sales strategie. “Voor de pandemie hadden we een sales team van zo’n 70 man, maar deden we heel weinig aan onze marketing. We hadden slechts een paar blogs en demo requests op de website staan, wat te weinig opleverde om 70 mensen mee aan het werk te houden. Dus werd er onwijs veel gecoldcallt”, vertelt de CEO in de podcast Aanjagers

“Toen de pandemie plots uitbrak, hadden we uiteraard geen idee wat dit voor onze sector en ons bedrijf zou gaan betekenen, maar we wisten wel dat die 70 sales posities niet langer houdbaar waren. We zijn in dat team gaan snijden en hebben daarnaast een killer-CMO aangenomen die een digital strategy voor ons is gaan bouwen”, vertelt Welle. “We werkten voor de pandemie alleen met Google Analytics, inmiddels hebben we daar Salesforce en Hubspot aan toegevoegd waardoor we precies weten waar de traffic vandaan komt en  wanneer een lead van market qualified naar sales qualified gaat. Hierdoor hebben we de traffic in een jaar met 120 procent zien groeien en bereiken we dezelfde resultaten met een sales team van slechts 20 man. We zijn nu echt een geoliede machine geworden.”

Inspelen op trends

Benieuwd hoe Welle en zijn team weten welke aanpassingen ze moeten maken om zich op voor te bereiden op de ontwikkelingen in hun sector? Hij deelt hoe hij voortijdig trends weet te spotten in Aanjagers, een podcastserie van Salesforce

Luister de aflevering hier: